Jesteś tutaj

Zasady diagnozowania oczekiwań edukacyjnych

Jeśli przedsiębiorstwo chce zakupić sesje szkoleń dla menedżerów, naprawdę kluczowe zawsze będzie najpierw przeprowadzenie profesjonalnego procesu diagnozowania oczekiwań dotyczących planowanego szkolenia. Badanie zamierzeń rozwojowych jest wprowadzającym etapem programu szkoleniowego. Doświadczeni specjaliści ds. szkoleń podkreślają, że odpowiednio przygotowane definiowanie zamierzeń edukacyjnych zapewnia niezwykłą efektywność projektów szkoleniowych.
Jestem pewien, że każdy specjalista w przeszłości uczestniczył w jakimś programie podnoszenia kwalifikacji. Szkolenie ma na celu edukowanie osób biorących udział w szkoleniu odpowiednich umiejętności. Czasami szkolenie pociąga koszt mniej więcej 3 tysiące zł za 8 godzin szkolenia - i pewnie nikt nie chce takich kwot wydać na niepotrzebne warsztaty. W tym duchu niżej przedstawię najważniejsze sprawy kojarzące się z diagnozowaniem potrzeb szkoleniowych. Inspirację do opracowania wskazówek wziąłem z takiej strony: Wyjazdy Integracyjne -Teoria Organizacji
Sesje dla menedżerów sprzedaję od 20 lat. Spotkałem w swojej karierze przeróżne przedsiębiorstwa: z branży motoryzacyjnej, spożywcze, supermarkety, informatyczne, z branży budowlanej. Zawsze zdawałem sobie sprawę, że profesjonalnie zorganizowane badanie oczekiwań dotyczących szkolenia sprawiło, że spotkanie z uczestnikami szkolenia było nadwyraz korzystnie dla firmy klienta. Poniżej przedstawiam zasady badania oczekiwań rozwojowych:
- w czasie definiowania potrzeb rozwojowych muszą brać udział kierownictwo przedsiębiorstwa, funkcjonalni przełożeni, dział kadr i ostateczni beneficjenci sesji szkoleniowych
- w czasie definiowania potrzeb rozwojowych zastosuj różne metody badawcze: kwestionariusze, wywiady, eksperymenty i obserwacje
- dokładnie przeczytaj dokumenty organizacji, jaka wybrała to szkolenie. W tych dokumentach bywają zamieszczone istotne dane. Zawsze przemyślę je w szczegółach pisząc harmonogram sesji szkoleniowych
- zwykle na początku szkolenia badam opinie pracowników obecnych na sali szkoleniowej, jakie są ich potrzeby edukacyjne. Oczekiwania rozwojowe zmieniają się w czasie, dlatego spisuję opinie uczestników na komputerze. Bywają one dla trenera drogowskazem w czasie szkolenia.
W kolejnym wpisie na tym blogu opiszę następne zasady badania potrzeb szkoleniowych.
To tyle naszych wniosków.
Opracowanie:Zygmunt Puzdroń
Autor tej notatki jest absolwentem kierunku matematyki Uniwersytetu Białostockiego i studiów podyplomowych z zakresu kierowania sprzedażą. Posiada tytuł Eksperta Zmiany i Innowacji PNI. Mieszka w Tychach. Od dwóch lat uczy i pisze badania dotykające tematyki promocji i reklamy w branży „produkcja”.

SŁOWA KLUCZOWE:
Audyty potrzeb szkoleniowych
Zwolnienia w firmach
Strategia kadrowa w prywatnej firmie
Innowacyjne zarządzanie ludźmi
Coaching
Systemy motywacyjne
Development Center