Jesteś tutaj

Druciki i klej jako metoda edukacyjna na warsztatach dla menedżerów

Rozbudowane symulacje dla kierowników bywają od początku tego roku coraz częściej stosowane przez szkoleniowców na kursach dla kadry zarządzającej. Taki nowatorski rodzaj prowadzenia projektu szkoleniowego jest bardziej atrakcyjny niż tradycyjne prezentacje. Dlatego w kolejnej części bloga napiszę, jak przygotowałem krótki kurs zarządzania stosując gry dla kierowników.

Na początku czerwca w tym roku w dużym ośrodku szkoleniowym w Szklarskiej Porębie miałem przyjemność prowadzić sesję szkoleniową z zarządzania działem pracowników. W czasie omawianego wydarzenia zaproponowałem uczestnikom dwie krótkie symulacje dla menedżerów. Powyższa metoda przeprowadzenia sesji szkoleniowej jest zwykle praktykowana, gdy grupa szkoleniowa to kadra kierownicza wysokiego szczebla lub profesjonaliści z różnych działów. Fragment takiej gry znajduje się np. tu: Ekonomiczne Gry Strategiczne Dla Firm
W programie omawianego szkolenia dopołudniowa gra dla menedżerów dotyczyła tematu podziału pracy i prowadzenia meetingów menadżerskich. Na sali , gdzie prowadziłem szkolenie było dwunastu uczestników z branży ”budownictwo i architektura”. Podzieliłem moich szkolonych pracowników na trzy podgrupy. Połowa z nich miała za zadanie wykonać część mostu korzystając z przyborów, takich jak: pinezki, kartki, żółte karteczki, taśma klejąca, superglue, słomki do picia, sznurek.

Symulacja zaplanowana była na trzy godziny. Następnie ludzie na sali mieli za zadanie złączyć przygotowane części konstrukcji w spójną całość bez używania wzroku. Mogli się dogadywać tylko za pomocą smsa.

W kolejnej części tego samego kursu zaprezentowałem kolejną symulację dla menedżerów. Podzieliłem osoby biorące udział w szkoleniu na pięć grup. Zawsze w grupie byli mężczyźni i kobiety. Uczestnikom dałem zeszyty i pisaki. Dodatkowo podałem im małe samochody oraz papierowe opakowania z jajek. Zadanie w tej grze dla kadry menedżerskiej to zbudować garaże dla ciężarówek, samochodzików. Skonstruowane budowle powinny być identyczne. Pół godziny później zobaczyłem rezultaty. Byłem zaskoczony, że kierownicy na szkoleniu złożyli opisane konstrukcje nie porozumiewając się pomiędzy grupami.

Widać, że to zdecydowanie lepsza metoda rozwijania kompetencji porównując, dla przykładu, prezentacji PowerPoint albo warsztatu moderowanego.

SŁOWA KLUCZOWE:
Gry Szkoleniowe
Warsztaty interpersonalne
Gry edukacyjne
Przywództwo
Zarządzanie dla brygadzistów
Zarządzanie zmianami
Projektowanie gier
Materiały do symulacji dla instruktorów